GTA Polish Mods
Zobacz temat
 Drukuj temat
[ZMD2] Poszukuję porad odnośnie modelowania
Tricko
Witam wszystkich.

Od kilku miesięcy regularnie przeglądam te forum i natknąłem się na kilka tematów gdzie użytkownicy prezentowali swoje modele stworzone od podstaw w programie Zmodeler. Ja próbując wymodelować bardziej dokładny model - mam problem. Nie taki, że w ogóle nie umiem modelować ale taki, że pojazd jako całą bryłę ulepie ale gdy chce stworzyć bardziej dokładny, każdą część osobno, każdy inny Surface to już nie bardzo mi wychodzi. Nie za bardzo mi idzie dopasowywanie wymodelowanych części, nie mogę tak jakby zacząć, złapać punktu odniesienia ( a to mi się wydaję bardzo ważne ). Dlatego Was drodzy Userzy, doświadczeni w modelowaniu, proszę o porady dotyczące tego zaczęcia w modelowaniu, takie dla początkującego. Nie tylko związane z tym co napisałem wyżej ale i inne godne przekazania.

Dołączam też zdjęcie modelu żeby pokazać co udaję mi się stworzyć, lecz pamiętajmy - oczekuję trochę więcej, znacznie więcej. Wiem już teraz, że siatka jest strasznie nie poukładana a wszystko stworzone na jednym Surface Uśmiech

i.imgur.com/yebDE5E.jpg

i.imgur.com/UfOYyji.jpg


No i proszę Was: ja wiem, że muszę ćwiczyć żeby osiągać takie efekty jak doświadczeni modelarze ale po co mam wprawiać się do złych nawyków i marnować czas nauki? Dlatego liczę na Was, że wprowadzicie mnie w świat modeli 3D z troszkę większym pojęciem niż mam teraz. W Internecie znalazłem mało poradników o modelowaniu od zera a jak już to głównie uczą stawiania Polygonów. Ale to ja umiem.

Dużo już Wam już zawdzięczam bo przez Wasz shutbox dostałem wiele wskazówek Uśmiech

To tyle, mam nadzieje że ktoś się odezwie za co z góry serdecznie dziękuje. Uśmiech
bydgoszcz.wsinf.edu.pl/~szostka/maluch/sygnatura.gif
 
Conrado967
Nie uważam się za kogoś doświadczonego aczkolwiek doradzałbym obranie jakiegoś prostszego, bardziej kanciastego auta na początek przygody z modelowaniem. Wymodelowanie nadkola Fiata 125p jest prostsze niż wymodelowanie nadkola Toyoty Avensis, a uczy Cię przy okazji zaginania linii poligonów (tj. tych trójkącików) w mniej skomplikowanym kształcie i bardziej w jednej płaszczyźnie. Szybciej osiągasz oczekiwany efekt i masz zajawkę by dalej to ciągnąć (chociaż u Ciebie raczej widzę zapał Uśmiech ).
Przy układaniu siatki musisz być bardziej konsekwentny. Nie może być tak, że jedno załamanie lecisz jednym paskiem trójkątów, a załamanie niżej już masz zupełnie inaczej połączone trójkąty. Lepiej na początku dać trochę więcej poly, a później w czasie optymalizacji ujmować.

W sumie to poleciłbym Ci przesiadkę na blendera Uśmiech. Tam o wiele szybciej zrobisz to samo co w Zmodzie, a efekty pracy będą lepsze. Model zawsze będziesz mógł wyeksportować do 3ds i zaimportować z zmodzie by dokonać konwertu do GTA.
 
http://gtapolishmods.cba.pl
Filip77077pl
To Kia Ceed, a nie Avensis. Wiem, bo mi powiadał.
Edytowane przez Filip77077pl dnia 10-10-2016 18:30
 
Tricko
Conrado. Zastosuję się do Twoich rad. Na początek wezmę się chyba za coś prostszego, bardziej kanciastego. Prawdopodobnie będzie to jakiś klasyk Polskiej motoryzacji.
A co do przesiadki na Blendera to na razie w moim przypadku odpada. Postawiłem sobie za cel wykonanie modelu w Zmodeler i mam nadzieję, że uda mi się go osiągnąć.
bydgoszcz.wsinf.edu.pl/~szostka/maluch/sygnatura.gif
 
Conrado967
Nie musi być klasyk polskiej motoryzacji Uśmiech. Takim klasykiem jest Syrena czy Maluch, a ich bym nie polecał na pierwszy model.
 
http://gtapolishmods.cba.pl
Tricko
Już troszkę za późno bo zacząlem właśnie tego Maluszka i nie narzekam. Mało owalnych części. To mnie satysfakcjonuję. Dzisiejszego wieczora udało mi się wymodelować maskę i kawałek nadkola i wg mnie wcale tak źle nie jest. Starałem się równomiernie i dokładnie rozmieszczać siatkę co sprawiło, że wszelkie nie porządane wgłębienia się zniwelowały.

Tylko mam jeszcze pytanie. Jak modeluję np. maskę na jednym Surface a już nadole chciałbym na drugim (tak żeby przy Select mieć łatwiej) to jak użyć funkcji Attach tak żeby Surface mimo, że się scaliły były odrębne... kurde no.. ciężko mi wytłumaczyć... mam nadzieję, że zrozumiesz.

BTW. A co polecasz na pierwszy model? Pewnie Chevroleta Monte Carlo Uśmiech Miałem już go na warsztacie, ogarniałem na nim podstawy podstaw Szeroki uśmiech
bydgoszcz.wsinf.edu.pl/~szostka/maluch/sygnatura.gif
 
Conrado967
W sumie Maluszek nie jest taki zły. Poradzisz sobie na pewno!

Może chodzi Ci o funkcje detach - czyli odłączanie zaznaczonych verticles od danego surface (obiektu) tworząc kolejny, oddzielny obiekt.
Create...Objects...Detach - zaznacz to co chcesz oddzielić i kliknij.
 
http://gtapolishmods.cba.pl
maurycy815
Sprostuję temat, surface to gotowy obiekt geometryczny, takimi obiektami są też cylinder, tube itd. Tobie zależy na tym aby w jednym obiekcie geometrycznym mieć dwa elementy (np. zderzak i maskę) z tym że wierzchołki ze zderzaka i maski leżące w tym samym punkcie można było oddzielnie przesuwać. Musisz wtedy odciąć jeden element np. maskę od zderzaka funkcją detach tak żeby stworzyć 2 niezależne elementy, następnie połączyć je znów funkcją attach, wtedy wierzchołek który łączył 2 elementy powieli się a ty będziesz mógł go oddzielnie przesuwać dla zderzaka i oddzielnie dla maski. Tylko zależy w czym ma ci to pomóc Uśmiech

Generalnie co do modelowania i takich moich ogólnych przemyśleń to modelowanie auta powinno wyglądać mniejwięcej tak:

1. Tworzysz ogół danego elementu np. maski, a najlepiej całej karoserii o ile jesteś cierpliwy
Przy tworzeniu ogółu modelu nie modelujesz od razu skomplikowanej siatki, np. jak tworzysz bryłę błotnika nie tworzysz od razu wcięcia na koło.
Generalnie problemy z siatką zaczynają się gdy przesuwasz ręcznie wierzchołki już skomplikowanej geometrii.
2. Dalej skoro już bryła modelu lub elementu jest gotowa można zacząć ją wygładzać funkcjami chamfer itp. ważne jest to aby po tych operacjach jak najmniej przestawiać wierzchołki ręcznie. Ciężko to robić w zmodelerze bo nie jest to program bogaty w funkcje które mogłyby tu pomóc - chociaż mogę się mylić.
3. Skoro już masz wycięcia itp, zajmujesz się krawędziami np. jakimiś zagięciami metodą chamfer albo detach (3ds max: smootching groups)

Ważna zasada, szkice nigdy nie są idealne, a nawet często odstają od normy, są to tylko wytyczne jakiś zarys modelu - głównie patrzymy na zdjęcia i jeżeli coś odbiega od szkicu to trudno ma wyglądać ładnie wizualnie!
 
maury-gar.cba.pl
Tricko
No to tak Uśmiech Kolejny raz jestem Wam wdzięczny za to, że się tutaj udzielacie.

Jeśli chodzi o wspomnianą przez Was funkcje Detach to nie koniecznie mi o nią chodziło ale przyda się ona napewno.

Maurycy:
Widziałem właśnie takie początki projektów gdzie twórcy modeli tworzyli ten ogół modelu lecz za bardzo nie wiem jak on ma wyglądać względem szkiców. Jeśli posiadasz jakieś screeny gdzie widać ogół modelu wraz z blueprintami to chętnie bym zobaczył. Mogło by mi to pomóc.

Patrzę też na poradniki o funkcji Chamfer. Nigdy o niej nie słyszałem a widzę, że może ona ułatwić sprawę.

Na razie wzoruje się głównie szkicami i to, że trochę odbiegają od realistycznego modelu mi nie przeszkadza. Jak podszkolę się trochę na podstawach, dalej będę działał bardziej na podstawie zdjęć

A i taki sobie screen projektu. Wciąż są na nim błędy Uśmiech

i.imgur.com/zdEx0dr.jpg
bydgoszcz.wsinf.edu.pl/~szostka/maluch/sygnatura.gif
 
bajos
Polecam zacząć używać jakiegoś normalnego programu jak np. Blender czy 3ds Max. Sam zaczynałem od ZMod2 i przerzuciłem się 3ds Max po pierwszym modelu (teraz już Blender). W tamtych programach jest masa gotowych operatorów i modyfikatorów bryły, jak wygładzanie, cięcie siatki, lepsze metody cieniowania, podział siatki, extrudowanie itp.. Lepiej jest też nakładać tekstury i można wypalać cienie itp. Jeśli już koniecznie ZMod to najlepiej 3-cią wersję, jest trochę lepsza od 2-giej z tego co widziałem na kilku filmach z modelowania. Ta seria programów bardziej nadaje się do eksportu modeli do gier niż do modelowania jak sugeruje nazwa. Cool
img.userbarz.com/82/16359.png
img.userbarz.com/4/600.png
img.userbarz.com/166/33066.png
img.userbarz.com/51/10193.jpg
 
Tricko
No to chyba przekonacie mnie do tego Blendera. Mam nadzieję, że praktyka z Zmodelera nie pójdzie na marne. Jeśli macie jakiś polecany link do video poradnika byłbym wdzięczny Uśmiech
bydgoszcz.wsinf.edu.pl/~szostka/maluch/sygnatura.gif
 
Conrado967
Piotr Arłukowicz, Polski Kurs Blendera - i wiesz wszystko jeśli chodzi o Blendera. Polecam :).
 
http://gtapolishmods.cba.pl
bajos
@Tricko, polecam manuala https://www.blend...index.html na stronie Blendera i eksperymentowanie z różnymi funkcjami blendera na prostych bryłach. Pomocna jest też stronka blender.stackexch... do zadawania pytań albo szukania problemów. Dla mnie istotne było też mieć swojego "mistrza", pytałem się czasem @Conrado967 o Blendera albo innego kolegi, ale tego się raczej nie znajdzie o tak w internecie. Polecam się uczyć skrótów do operatorów bo przyśpieszają pracę.


Haha, nie schlebiaj mi aż tak Z przymrużeniem oka, a co do reszty w pełni się zgadzam.//Conrado967
Edytowane przez Conrado967 dnia 21-10-2016 18:10
img.userbarz.com/82/16359.png
img.userbarz.com/4/600.png
img.userbarz.com/166/33066.png
img.userbarz.com/51/10193.jpg
 
Tricko
Witam.
Napiszę tak: a jednak Zmodeler Uśmiech Blendera pobrałem ale jak na razie nie przyciągnął mnie do siebie więc zostałem przy Zmodzie. Cały czas staram się opanować sztukę układania polygonów, jestem coraz bardziej z tego zadowolony, mam nadzieję, że idę w dobrym kierunku. Zacząłem od nowa modelować KIA C'EED SW II na gorszych jakościowo szkicach ale za to z widokiem z góry co bardzo mi pomaga, tego mi wcześniej brakowało. Zamierzam wymodelować cały model z zewnątrz lecz bez interioru i pomyślę co będzie dalej. A jak macie jakieś rady względem tego co widzicie na screenie - piszcie. Zawsze w mniejszym lub większym stopniu uda mi się to zastosować w praktyce.

i.imgur.com/QcD7iBf.jpg

Co do Blendera to nie wykluczam go całkowicie. Nadal mam na niego chęć xd. Ale pewnie dopiero po tym modelu, taką mam nadzieję. Obczaiłem jak wyglądają poradniki od Piotra Arłukowicza. Powiem, że nie są złe tylko jak wiecie ciężko jest na wideo z pulpitu przekazać co się klika na klawiaturze, choć autor się stara wspomagając programami.
Edytowane przez Tricko dnia 01-11-2016 20:51
bydgoszcz.wsinf.edu.pl/~szostka/maluch/sygnatura.gif
 
Przejdź do forum: